De kosmische slang

Product omschrijving Narby ontdekt dat Peruviaanse Amazone-sjamanen, bij wie hij onderzoek doet, in hun visioenen beelden van planten kunnen opwekken waarmee zij in staat zijn geneesmiddelen te bereiden die zelfs de moderne moleculaire biologie voor een raadsel stellen. In die beelden verschijnen meestal slangen, en vaak dubbele. Hij ontdekt dat veel meer sjamaanse culturen de slang vereren, óók in gebieden waar de slang niet voorkomt. Als hem de blinde vlek van de westerse wetenschap duidelijk wordt de onmogelijkheid om onze eigen kijk te objectiveren begint hij een verband te vermoeden tussen die dubbele, verstrengelde, slangen en DNA, de getwijnde dubbele helix. Hij neemt de lezer mee op boeiende omzwervingen langs zowel zijn eigen ervaringen in Peru als langs allerlei terreinen van de wetenschap. Hij ontwikkelt in deze fascinerende studie van antropologie en etnische geneeskunst een volslagen nieuwe, verrassende kijk op het op DNA gebaseerde leven dat de gehele aardse bio-sfeer omvat. Dr. Jeremy Narby, een Canadees-Zwitsers antropoloog, studeerde geschiedenis in Engeland. Hij bracht twee jaar door bij de indianen in het Peruviaanse Amazonegebied. Zijn doctorstitel in de antropologie behaalde hij aan de universiteit van Stanford in de V.S.
Verschijningsdatum 25/11/2006
Boekgenre School & studie > Mens & Maatschappij > Antropologie
NUR-code 761