Extreme stijging trainingsgewichten (+2778%) na aankondiging nieuwe lockdown

Extreme stijging trainingsgewichten (+2778%) na aankondiging nieuwe lockdown

Na de aankondiging van de lockdown, die afgelopen nacht is ingegaan in Nederland, is het koopgedrag van de Nederlandse consument online extreem omgeslagen. Online winkelcentrum beslist.nl ziet dat consumenten massaal gewichten online zoeken nu de sportscholen weer de deuren moeten sluiten. Tijdens de eerste lockdown was er ook een ware run op fitnessartikelen. Fit blijven blijkt nu weer de hoogste prioriteit van veel online shoppers te zijn. Echter is dit niet de enige behoefte die ons zoekgedrag weerspiegelt. Beslist.nl is daarom in de cijfers gedoken en heeft opvallende feiten op een rij gezet.

Afgelopen jaren daalde de verkoop van papieren kerstkaarten sterk. Dit jaar lijkt het erop dat Nederlanders voor het eerst weer meer kerstkaarten gaan vinden in hun brievenbus. Dit verraadt ons online zoekgedrag naar wenskaarten (+134%). Logischerwijs brengen we veel meer tijd thuis door de aankomende tijd en ontstaat de behoefte om het thuis gezelliger te maken dit jaar met bijvoorbeeld een sjoelbak (+128%) of een gezelschapsspel (+47%). Verder zien we in de cijfers dat voor het thuiswerken bureaustoelen (+99%) en monitors (+64%) populair blijven. Het werd vrij snel duidelijk dat we de aankomende vijf weken (en daarmee ook niet voor de feestdagen) terecht kunnen bij de kapper. Gisteren zag beslist.nl dat het aantal bezoekers in haarkleuring steeg met maar liefst 70%.

 *Percentuele stijgingen gebaseerd op de bezoekerscijfers van beslist.nl: maandag 14 december 2020 t.o.v. maandag 16 december 2019

Opvallende stijgende categorieën op basis van bezoeken 14 december 2020

  • Gewichten (+2778%)
  • Fitnessapparatuur (+284%)
  • Kattenbakvulling (179%)
  • Wenskaarten (+134%)
  • Sjoelbakken (+128%)
  • Bureaustoelen (+99%)
  • Dierenvoer (+91%)
  • Haarkleuring (+70%)
  • Monitors (+64%)
  • Gezelschapsspellen (+47%)

*Percentuele stijgingen gebaseerd op de bezoekerscijfers van beslist.nl: maandag 14 december 2020 t.o.v. maandag 16 december 2019

Het effect van de geruchten en de uitgelekte maatregelen

Zondag lekten de eerste geruchten uit over de sluiting van niet-essentiële winkels. Uit zoekgedrag van consumenten op zondag 13 december kan er opgemaakt worden dat er veel onduidelijkheid heerste over welke winkels niet-essentieel zijn. Een trending Google zoekopdracht afgelopen zondag was dan ook ‘Niet essentiële winkels’ met meer dan 100.000 zoekopdrachten.

Beslist zag ook deze onduidelijkheid terug in het online aankoopgedrag. Veel consumenten waren waarschijnlijk in de veronderstelling dat dierenwinkels niet zouden horen bij de essentiële winkels, dat bleek uit het online hamsteren naar onder andere dierenvoeding en kattenbakvulling. Echter vallen gespecialiseerde dierenwinkels wel onder essentiële winkels dus deze mogen openblijven.   

Op maandag rond het middaguur lekten de daadwerkelijke maatregelen van het kabinet uit, waaronder het sluiten van de sportscholen. Op dat moment was al een flinke stijging in het aantal bezoekers te zien binnen de categorie ‘Gewichten’. Na de toespraak van Mark Rutte steeg het aantal bezoekers nog verder door. In totaal was er op maandag een stijging van 651% bezoekers in de categorie ‘Gewichten’ in vergelijking met de week ervoor.

Zoekgedrag per uur in aanloop naar lockdown

* index 100 is gebaseerd op de categorie met het laagste aantal bezoekers op de eerste meetdatum

Sommige productcategorieën werden maandag 14 december vooral offline gehamsterd zoals parfum, deze categorie werd 18% minder bezocht in vergelijking met vorig jaar.

Bron: beslist.nl en Google Trends